Kapitel
20
|
||||
|
||||
Indiens
Hjärta
|
||||
27 November 2001 |
Varanasi |
||||||
|
|||||||
Maskars
kommersiella värde, den fetes klassrum och musikaliskt fakirskap. |
|||||||
|
|||||
mig för något. Ville först se hur läget var i Kathmandu med flygbiljetter, väder, pengar och maoister innan en eventuell fortsättning defenitivt spikades. Men visst lockade en längre promenad i Himalaya. På eftermiddagen
kördes gruppen, frivilligt, till en butik som saluförde
textilier tillverkade av det berömda Varanasi silket - som påstods
hålla den högsta kvalitén i hela Indien. Var själv
inte köpsugen, men följde med i rent allmän-bildningssyfte.
Kunde inte mycket om silke. Sarnath låg
knappa milen utanför Varanasi. Det var där Buddha höll
sina första predikningar/föreläsningar om sin nya, vinnande,
livsfilosofi efter det att han uppnått Nirvana; i vart fall enligt
den buddistiska historieskrivningen. För att komma in på området där den rundmagade generöst hade spridit kunskapen om det cykliska livets lidande och hur det lämpligen kunde avslutas var ett, i världsliga mått mätt, högt inträde tvunget att betalas. I vart fall för vit-hyade västerlänningar som oss. Bruna indier gick in i princip gratis. Där tolerans och jämlikhet en gång hade spridits var nu rasismen och differentieringen utifrån hudfärg institutionaliserad - tecknad med stora röda bokstäver på vit bakgrund och vederbörligt stämplat med den monumentvårdande indiska myndighetens auktoritära symbol. |
|||||
Det fanns heller inte mycket att se inne på det inhägnade området. Rester av de kloster och tempel som funnits och blomstrat innan mogulerna med stor destruktiv nit, i Islams namn, grundligt hade satt punkt för all buddistisk verksamhet på platsen. Att vissa av ruinerna, hus-grunderna och tegelstenshögarna, hade ungefär samma ålder som de sydeuropeiska lämningarna från romar-riket gjorde dock platsen mer intressant. Men inte osade det av religon, trots platsens en gång så stora helighet. Irriterande var den
klunga av barn i tioårsåldern som i hopp om betalning följde
efter alla blekskinn, oss, och försökte agera guider men triviala
kommentarer av typen: - ”This is a very old stone”, - ”Once
it stood a house there” etc. Inte direkt en önskvärd ljudmässig inramning
för en plats där en av de stora världs-religonerna
för första gången hade basunerats ut. |
||||
Där
predikades alltings slutgiliga fall och förgänglighet |
||||
Noterbart var resterna av en svart polerad pelare av sten |
med märkliga skrivtecken
inhuggna. Pelaren, som var en av flera likadana på subkontinenten, hade uppförts av en av de främsta
aktörerna i den indiska historien, Ashoka. En
krigarkung och marodör av rang som erövrade ett väldigt rike
i de norra delarna av det nuvarande Indien med list och ständiga fälttåg.
Efter ett synnerligen blodigt, men framgångsrikt, fältslag kom
Ashoka på att han egentligen var buddhist och emot allt vad våld
hette. Plus att riket var stort och välmående som det var. Så mycket större
och det skulle bli synnerligen svårstyrt med den tidens kommunikationer
och adminsitrativa verktyg. I områdets mitt fanns en fyrtiotvå meter hög stupa med rundad topp. Den påstods vara byggd på den exakta platsen för Buddhas första lektion - i buddism. Den var inklädd i enkla byggnadsställningar av bambu för nödvändig upp-rustning. Tegelstenarna som den var rest av var skamfilade och söndriga; men ett bastant intryck gav den. |
||
På kvällen åkte vi autoriksha in till de äldre delarna av Varanasi. Receptionisten hade tipsat Martin om en lokal musikfestival med traditionell indisk musik som försegick vid ghattsen till Ganges. Gruppen ville kulturellt berika sig. Själv var jag mer än lovligt skeptisk till idén, mina varningsklockor ringde intensivt. Lokal musik brukar som sagt var låta gräsligt. Men följde ändå med flocken då ett matställe först skulle besökas. Skulle dock ha litat på min instinkt, som det senare skulle visa sig. Motorfordon var inte tillåtna i Varanasis gamla centrum under kvällstid, så vi blev avsläppta strax utanför. Mänskligheten där var tät, armbågarna behövde användas lika mycket som fötterna vid förflyttning framåt. Det var inte utan att jag började bli lite trött på den trånga indiska verkligheten, i vart fall i de överfyllda miljon- |
||||
Gatorna hade sin
speciella röriga charm |
||||
städerna. Att alltid vara i centrum, betittad och målet för oräkneliga övertalningsförsök - alla med syfte att befria mig från pengar - blev efter ett par månader ansträngande. Middagen åts på ett primitivt ställe, rangliga plaststolar, skitiga bord och stressad betjäning. Men det var mycket, mycket billigt - så Martin var glad. Trots att det dyraste på menyn (en svällande thali delux) beställdes och ett par flaskor läskedryck tömdes slutade notan på knappa sex svenska kronor. Sen var troligtvis kökets hygien på ungefär samma nivå. |
Efter avslutad måltid nyttjades vår större storlek till att trycka oss fram i vimlet till den ghatt där musikfestivalen ägde rum. Som en sympatisk, men rasistisk, turistbefrämjande åtgärd hade en hel sektion längst fram på trappan reserverats för utländska besökare som oss själva. Typ, de med blek hy kom in medans de brunfärgade stötte på patrull i form av två barska polismän med halv-meterlånga träspön - som friskt användes på oönskade element. Byte av artist skedde samtidigt som vi satte oss. De nya förmågorna, som bar skägg värdiga ZZ Top – och mulla Omar, utgjordes av en sittra-virtuos och ett par stadiga herrar på bongo-trummor. De satte sig bekvämt tillrätta på den av kuddar fyllda scenen och sittraesset började vant fippla på sitt exotiska instrument. Luftmolekylerna |
||||
En Thali - fylld
med spännande smaker |
||||
sattes
i darrning av hemska skrikande läten av skorrande natur, fullt i
klass med oljudet då en säckpipa trakteras av en berusad engelsk
fotbollshuligan. Inte blev det bättre av att organisatörerna
av arrangemanget hade hittat ett par gigantiska högtalare - av Bruce
Springsteen format - som var uppskruvade på maximal ljudnivå. Dessa var
placerade precis bakom våra (priviligerade?) platser. Värre
oljud hade sällan hörts; och aldrig från något som
gått under beteckningen musik. Där, sittandes på ghattsen
i Varansi, förstod jag betydelsen av uttrycket att ett ljud kan
skära genom märg och ben. Det gjorde direkt ont - i såväl kropp som själ. |
||
Mina kulturellt duperade medresenärer förstod inte att det var ett hiskligt oljud, örontortyr, som de lurades att lyssna på. Matthew och Robin uttryckte till och med en viss uppskattning för den ”musikaliska” terrorn. Samtidigt som jag försökte, allt desperatare, att organisera en reträtt - alternativt vild flykt från festivalområdet. Fick verkliga och genuina panikkänslor av det intensiva oljudet. Hade inte kännt att det krypit så starkt i kroppen sedan högstadiets evighetslånga lektioner i tysk grammatik. Detta var helt klart resans absoluta lägsta och värsta ögonblick. Värre än plundringen i Köln, de varma nätterna i Akaba, de kalla nätterna i Kurdistan och förskräckligare än magsjukan i Jaisalamer. Till slut, efter en evighet, bröt gruppen äntligen upp och efter en tids vimlande i gränderna återvände vi till hotellet på lejda cyckelrikshor. |
28 November 2001 |
Varanasi |
|||||
|
||||||
På
vördat vatten ses släckande eldar och Nepal hissar röd
flagg. |
||||||
|
|||||
förare som Martin dagen innan hade kontrakterat. När vi kördes genom Varanasi var gatorna helt tomma. Skillnaden mot den normalt kokande hetsen var oändlig. Staden sov fortfarande. | |||||
Där vi släpptes av låg en döende hund och gnydde i rännstenen. En närbelägen, morgonpigg, affärs-innehavare förkunnade högljutt, med antyden till ett leende, att den plågade jycken redan hade legat där i två dagar. Förstod inte alls indierna och deras relation till omkringliggande skadat liv, både mänskligt och animalt. Men för en hindu var hunden tursam. Att dö i Varansi var det bästa som något levande kunde önska sig - enligt deras sätt att se det. Morgonatmosfären nere vid ghattsen var verkligen världsunik. Trapporna fylldes med hinduer, som mötte dagningen nere vid den heliga floden. De bad, mediterade, offrade blommor och utförde sin morgon-toalett. Ganges är för hinduerna det heligaste av heligt och Varanasi lite heligare ändå. En troende som badar eller tvättar sig i Ganges, just där, blir automatiskt av med all |
||||
Morgon på
Ganges |
||||
den synd som han, heller hon, dragit på sig genom livet. Med ett välplacerat bad kunde således möjligheten att reinkarneras i en högre stående livsform under nästa liv markant förbättras. Synden bokstavligt talat tvättades bort. Ett, i mitt tycke, högintressant koncept. Undrar hur den idén en gång uppstod. | ||
Utöver horderna (i dess fulla indiska betydelse) av hinduiska pilgrimer kommer också många västerländska travellers till Varanasi. Visa, likt jag, som rena turister (utan vilja att bada i den smutsiga Ganges), andra i jakt på den spirituella stämningen, mystiska yogis och internt sökande efter sina inersta existenser. Vi hade sett flera medlemmar av den stammen kvällen innan, på musikfestivalen, med sina långa otvättade hår, kläder modell färgblind kinesisk bonde år nitton-hundra, sliten hennamålad hud och bärandes små, för män löjliga, broderade väskor i osannolika färger. Och eftersom det fanns gott om naiva, spirituellt sökande västerlänningar i jakt på livets mening i Varanasis heliga gränder fanns det också gott om skojare, charlataner, bedragare och knark-handlare redo att sälja ledtrådar och svar till de |
||||
En annorlunda
värld - men ack så fascinerande! |
||||
efter mening törstande. Handeln med droger och tillhörande kriminella aktiviteter var omfattande i Varanasi. Varje månad ”försvann” spårlöst minst en medlem i det internationella resandefolket i den gamla stadens prång och vimmel. Gruppen tog plats
i en stor rödmålad roddbåt för en färd på
det heliga vattnet ungefär samtidigt som solskivan bröt upp
från den av morgondimman dallrande horisonten. |
||
Andra satt stilla och mediterade med front mot floden, några målade sadhus gjorde detsamma, men i omöjliga kroppsställningar. Ormmänniskor som de var; benen över huvudet och armarna bakom ryggen eller stående på skallen. De riktigt modiga - och riktigt heliga - drack av, den enligt modern vetenskap kraftigt förorenade, Ganges vatten. Paraden av i hinduismen uppfyllda människor verkade vara för evigt, den ena mer färggrannt klädd än den andra. Vid vattenbrynet lystes
trapporna, bedjarna och badarna upp av levande ljus i små blomster-beströdda
båtar av papp. Morgonoffer som sjösatts i floden av kvinnor
med nedböjda huvuden. Den stilla båtturen var fylld av främmande
atmosfär och sakral humanistisk skönhet. |
||||
Det
är där det händer - the place to be |
||||
Initialt var vi lite osäkra på hur kamerorna skulle hanteras, om det skulle uppfattas som bristande respekt om de användes, eller rent av stöttande. Men Robins kommentar om hur indierna hade agerat om förhållandet hade varit det omvända, om vi var objekten och de turister, gjorde att vi sedan kunde fotografera utan dåligt samvete. Försökte dock vara diskret, om det nu gick. På toppen av
ghattsen var byggnaderna lika fantastiska som de var ostrukturerade och
flagnande i underhållet: rödfärgade tornformade tempel,
förfallna guesthouses, vildvuxna flervåningshus och gigantiska
tegelkolosser som verkade fungera som strandnära lagerbyggnader.
Allting var smutsigt och rörigt, men sprudlande av liv. |
De mest distinkta platserna längs med strandkanten var de så kallade burning ghatts. Där liken staplades, eldarna brann och askan spreds i floden. Här förde roddaren oss lite längre ut i vattnet, av respekt för vad som föregick på stranden. En grej att vi observerade eldarna på lite håll, men det var inte direkt nödvändigt att trycka upp kamerorna i nyllet på de närmast sörjande. Utifrån mina, kanske begränsade, referensramar var det förunderligt, och fascinerande, att beskåda det som föregick på kajen. Sonen som kom med sin döda faders kropp. Hur kroppen, det mänskliga skalet, lindades och placerade på en noggrant uppmätt hög med bränsle. Hur en av de på ghattsen arbetande slutligen antände bålet - med påföljande lukt - och slutligen då askan med svepande rörelser spreds i Ganges. Där människor badade och drack av vattnet bara några meter bort. Att dö i Varanasi
är för varje hindu det bästa som kan |
|||||
Att
tända ljus för, och med, de döda |
|||||
ske. Hindun bryter därmed garanterat livets cykel och kommer till någon slags himmel. Staden är därför en plats dit gamla indier söker sig när livet börjar närma sig sitt slut. Ungefär samma demografiska fenomen som i Florida, men billigare och med mindre golf och blåfärgat hår. Men än så länge har den amerikanska solstaten inte Varanasis överlägsna försäljningsargument: - "Dö här och kom garanterat till himmelen". Kanske något för Florida att ta efter i det alltmer åldrande och kristet fundamentalistiska USA? |
||
Konceptet med bad i Ganges och död i Varanasi underlättas drastiskt av att vattnet i floden är allt annat än rent. Industriellt avfall, avlopp, mänsklig aska och lik (vid vissa döds-orsaker bränns inte kroppen utan släpps direkt i floden; tex. vid ormbett) var alla delar av det heliga vatten som de troende vördnadsfullt drack av och tvättade sig i. Bara inom det område som ghattsen löpte ned till vattnet fanns det trettio orenade avlopp som ledde direkt ut i den heliga floden. Att vattnet såg direkt fientligt ut säger sig själv, tio gånger värre än det gröna glägg som rinner i Venedigs hyllade kanaler. Bara tanken på att bada i, eller dricka av, Ganges gör mig akut illamående. Efter någon timmes färd avslutades den unika flodturen vid samma ghatt som vi utgått från. |
||||
Med roddbåt
i en likberikad flod |
||||
Morgonen i Varanasi var definitivt bland de främsta upplevelserna under min resa, ett minne för livet. Det var fantastiskt att med egna ögon få förmånen att se, och ta del av, någonting som tidigare bara figurerat i skolans läro-böcker i religon eller skymtats på tv. Att verkligen förstå att fenomenet vid Varanasi faktiskt existerarade, hur osannolikt det en må te sig för en i rationell anda uppfostrad svensk. | ||
En av rikshachaufförerna, de hade lejts för hela dagen, verkade föra befälet över de andra. Han uppträdandes lite som en bitter underofficer; röt, svor och viftade med hela handen mot de sina. Den genom munnen svavelosande mannen ledde oss genom den - illaluktande - labyrint av smala och oregelbundna gränder som utgjorde Varanasis gamla stadsdel till en liten äcklig håla. Där gruppen enligt den auktoritäre skulle äta frukost. Stället, och
det gujs som där serverades, var av den karaktär som Tolkiens
orcher troligvis uppskattade - dock inte kräsna overlanders. Hade gruppen
inte varit så trött efter den tidiga uppstigningen hade vi
insisterat att vår Virgil omedelbart skulle ta oss till ett matställe
som inte verkade dubblera som fängelsehåla och slamkokeri.
Men vi var som sagt var trötta så vi |
||||
Ghattsen lämnas,
efter en annorlunda morgon |
||||
beställde från den haltande menyn. Som väntat smakade det som serverades avskyvärt och ägaren försökte avslutningsvis blåsa oss på pengar genom att pröva en absurd prisnivå, optimist som han var. Prisförhandla hårt kunde vi vid det här laget, så landningen blev mjuk. Puttrade sedan runt till några av de oräkneliga hinduiska tempel som det vördade Varanasi begåvats med. Det första var gnistrande rent, och i det närmaste tomt på besökare och troende. Väggarna var täckta med ett långt, på hindi, i guldskrift skrivet poem. En dekoration som fungerade väl med den i övrigt helvita marmorinredningen. Det andra som besöktes var rödfärgat och helgat till Durga, den stridbara formen av den hinduiska moders-gudinnan. Många hinduiska gudomligheter hade starkt schizofrena drag och var utrustade med många personligheter. Som om det skulle behövas, det fanns nog många gudar inom den religonen som det var. Templet hade av turismen döpts om till ”aptemplet”, på grund av dessa våra avlägsna släktingars där höga närvaro. Men när vi kom var det öde, på såväl apor som människor. Tur var kanske det, då de religiösa ceremonierna vid templet regelbundet involverade blodsoffer av getter och andra djur. Jag har inga problem med konceptet att döda för att få mat eller skydd, men att bara döda för dödandes skull är ett handlande som är för mig fjärran. Att genomföra en sådan handling, i skydd av religionen, säger mycket om den hinduiska världsbilden. |
||
Den
sista helgedomen som besöktes var konceptuellt intressant då
den byggnadsmässigt lyckades kombinera de två SO ämnena
religion och geografi på ett innovativt sätt. Moder Indien
templet, som det klangfullt kallades, innehöll ”bara”
en tio gånger tio meter stor karta av den indiska halvön
i målad relief. De höga snöklädda Himalaya i norr,
den bördiga regionen runt Ganges, den upphöjda Decca platån
som täckte en stor del av den spetsiga halvön och djunglerna
i söder; allting heligt, allting speciellt. Att den hinduiska religionen
hade starkt nationalistiska drag visades i templet med all tydlighet.
Varanasi är en
av jordens längst bebodda platser, enligt invånarna den allra
äldsta. Världens äldsta stad verkar onekligen vara ett
eftertraktat epitet, kanske något för Stockholm att göra
anspråk på? Trots att Varansi är urgammal härrör
den mesta av bebyggelse från de senaste seklen. De konsekvent nitiska
muslimska erövrarna, mogulerna, skövlade och |
||||
Sadhus - heliga
högkastiga män |
||||
förstörde naturligtvis den för de polyteistiskt troende så viktiga staden grundligt vid sitt väpnade intåg. För säkerhets skull byggde de också en moské på den plats där det mest hyllade, det mest viktiga, hinduiska templet just hade stått, en draksådd till framtida generationer Autorikshan körde sakta förbi den - numera starkt fortifierade - moskén som hinduiska ägghjärnor och fanatiker med våld vill riva. För att sedan på samma plats återuppbygga det sedan ett halvt millenium förstörda templet. Det verkade vara minst ett kompani soldater med automatvapen som där låg i ställning bakom barrikader av sandsäckar. Soldaterna vaktande moskén från spontana rivningsförsök initierade av någon alltför lättpåverkad pöbelhord. Som i moln av religiös iver hade en tendens att spontant uppstå när uppeldade fanatiker rörde sig bland oskolade och obemedlade pilgrimer. Och i Varanasi fanns de bägge ständigt i överflöd, fanatiker och pilgrimer. Stubinen var ständigt tänd. |
||
Var fortfarande mer än lovligt trött, så jag åkte tillbaks till hotellet istället för att involveras i en sista släng av hejdlös indisk shopping. Beställde tillsammans med Tony och Sascha lunch ute i trädgården. Blev lycklig då jag hittade tibetanska momos på menyn, hade suktat efter dessa små mumsbitar ända sedan Manali lämnats. Bara för att bli djupt besviken när en portion bara bestod av fem stycken. Hade förväntat mig minst ett tjugotal av denna - enkla men ack så goda - tibetanska delikatess. Kompletterade därför med en tallrik chicken chow mein. Fastnade sedan, naturligtvis,
på utserverigen allteftersom att fler gruppmedlemmar anslöt
sig, och den planerat korta lunchen blev lång, livlig och trevlig.
När halva eftermiddagen hade |
||||
Trafikregler och
fordonsbesiktningar skulle nog kunna vara en bra idé |
||||
förlöpt i goda vänners lag bröt jag mig dock loss för att nyttja hotellets Internet, för lite mail och allmänt surfande. Fick en chock när
jag gick in på Aftonbladets hemsida för att läsa blågula
lättnyheter. Den stora svarta huvud-rubriken skrek med feta bokstäver
ut att kungen av Nepal hade deklarerat undantagstillstånd i bergskungariket
och samtidigt gett militären exceptionella friheter för att
slå ned det maoistiska upproret. Orsaken till det plötsliga
undantagstillståndet var att den maoistiska gerillan under natten
hade anfallit en arméförläggning i Everest området
och dödat mer än hundra nepalesiska soldater. Informerade Martin om vad som hade hänt; varpå han direkt ringde First 48s huvudkontor i England. Som i sin tur redan hade varit i kontakt med brittiska utrikesdepartementet för att be om råd hur situationen lämpligtvis skulle hanteras. Tillräckligt gynsamma signaler hade getts från officiellt håll för att expeditionen skulle kunna fortsätta till Kathmandu. Dock kopplat till en sträng uppmaning om att vi regelbundet skulle hålla oss uppdaterade om hur läget i landet utvecklades, och vara beredda på att lämna Nepal hals över huvud om det försämrades ytterligare. Ett regelbundet lyssnande på BBC world service anmodades. Intressant att reflektera
över hur säkerhetstänkandet förändras under en
resa som denna. Hemma skulle jag inte ens fundera på att åka
till ett land där undantagstillstånd just förklarats till
följd av markant upptrappat dödande från en maoistisk
gerrilarörelse. Men på resande fot, med örat närmare
rälsen, bedömdes riskerna på ett annat sätt. På kvällen
åkte vi till en restaurang som Martin talade gott om, den var billig, för
den sista middagen i Indien. Butter chicken och linssoppa var självklara
val från den digra menyn. Och ätandet gjordes mer intressant
av idliga ström-avbrott som totalt mörklade den fönsterlösa
lokalen. Den välsmakande måltiden blev därför något
ryckig. |
29 November 2001 |
Varanasi - Gränsen Indien/Nepal |
||||||
|
|||||||
Lång
färd fastnar i gränsen. |
|||||||
|
|||||
Inga tigrar
hade de sett, och killen som erbjudit sig att skjutsa dem till tåget
i Satna hade backat från erbjudandet, varpå de tvingats hyra
en dyr jeep med chaufför för den fyra timmar långa resan.
Natten hade sedan spenderats på ett intressant nattåg mellan
Satna och Varanasi. Julie hade bestämmt sig för att inte följa med expeditionen till Kathmandu. Istället skulle hon stanna i Varanasi ett par dagar för att sedan åka till New Dheli och möta en - nyfunnen - indisk vän. Tillsamans hade de planerat att turnera runt till alla nationalparker i Indien där det fanns tigrar. En händelseutveckling som jag inte fann helt felaktig, var trött på Julies något inskränkta, och tigerspäckade, världsbild. |
|||||
Körningen gick genom den överbefolkade del-staten Uttar Pradesh; som sin spirande agara bördighet till trots var bland de fattigare delarna av Indien. Invånarna var helt enkelt för många, och resurserna för få, för att något större välstånd skulle kunna byggas upp. Efter några
timmar passerade lastbilen Ayodhya. Staden som blev världsberömd,
och ökänd, när handlingskraftiga hinduer, i den otyglade
pöbelns form, några år tidigare hade jämnat stadens
moské med marken.
Motiveringen: moskén var byggd på platsen för guden
Ramas födelse, där det således tidigare hade stått ett ståtligt
tempel, som grundligt raserats och utplånats under mogulerna styre. Enligt de destruktionsglada hinduerna var det därför dags att bygga upp det som muslimerna en gång raserat. |
||||
Vi hade det bra
bak i lastbilen |
||||
Rivningen hade fått tyst stöd från det hinduiska politiska etablissemanget. Det populistiskt riktiga att göra - det fanns betydligt fler hinduer än muslimer i Indien. Men omvärldens påtryckningar tvingade den officiella makten att ingripa innan uppförandet av det nya Ramatemplet hade kunnat slutföras. Och frågan har därefter drunknat i de långsamma och röriga indiska domstolarna; dit ärendet har skickats - eller kanske gömts. Sedan rivningen i
Ayodhya hade stämningen varit spänd i de delar av Indien där
mycket muslimer bodde. Muslimerna var av förstålig anledning
upprörda - och många hinduer tvekade inte då möjlighet
gavs att fysiskt få ge sig på den monoteistika minoriteten. Så var jag då
på väg att lämna Indien efter att ha haft förmånen
att resa runt i det svårgreppbara och ytterst spännande landet
i en och en halv månad. Initialt hade kulturchocken varit överväldigande
med alla intryck, den intensiva aktiviteten och den djupa, alltid närvarande,
fattigdomen. Att expeditionen först kom till Mumbai, en extrem stad,
hade inte gjort den kulturella acklimatiseringen lättare. Färgerna,
lukterna och omgivningens ständigt förändliga och påträngande
natur hade gjort att mina första intryck av Indien hade blivit splittrade.
Särskilt den extrema och utbredda desperationen hos dem som hade det sämst hade varit påfrestande
att konfronteras med. |
||
Men under den sista veckan hade den indiska verkligheten blivit lite för mycket. Sinnena hade helt enkelt blivit mättade och det hade varit svårt att ta till sig, och uppskatta, nya intryck och upplevelser. Den alltid påträngande fattigdomen hade också gjort att jag, med mina från skolan indoktrinerade värderingar, ständigt upplevde en kronisk skuldkänsla. Varför har jag det så oändligt mycket bättre än människorna som levde i rännstenen, som hade fötts till det? Vad har jag gjort för att förtjäna mitt liv? Hade helt enkelt inte lärt mig att hantera det extrema tydliggörande av livets orättvisor som en besökare i Indien ständigt påmins om. Kanske var det bäst så - att inte lära sig att ignorera. Eller som hinduerna, förklara det med religon. |
Indierna är också ett folk som det är svårt att älska för en svensk som värderar personligt utrymme, såväl på gatan som i konversationer. Många av de mindre lyckligt lottade visade inte några som helst hämningar i sin jakt på för dem livsnödvändiga rupies. Deras ständiga, direkta, efterhängsna och i vissa fall hänsynslösa sätt gjorde det skrämmande enkelt att avpolletera dem med hårda ord - och mentalt ta ifrån dem deras människo-värde. Den sista tillhörigheten. Att bemöta dem
alla med mänsklig respekt blev en omöjlighet, vilket gjorde
ont i själen. De enskilda individerna försvann och ersattes
med en enkel stereotyp: den irriterande indiern, hårt generaliserad
och opersonlig. En stereotyp som det blev möjligt att ignorera, ja
ibland direkt ringakta, på ett sätt som hade varit omöjligt
om jag hade sett dem som unika personer. |
||||
Indisk
godisbutik |
||||
Jag var trött på Indien och glad att lämna landet till förmån för Nepal - maoister och undantagstillstånd tilltrots. Men jag visste också innerst inne att jag skulle komma att längta tillbaka - och att en återkomst nog var oundviklig, förr eller senare. Indien är helt enkelt inget som går att permanenent lämna bakom sig. Har man en gång smakat på landet är det omöjligt att glömma känslan, och viljan till att ha mer ökar nog bara med tiden. Indien är sprudlande, oförutsägbart och överaskande - som livet i koncentrat och upphöjt med tio. Expeditionen kom fram till gränsen i skymningen, en knapp timme innan övergången skulle stänga för natten; dock inte med samma frenesi och aggresion som den mellan Indien och Pakistan utanför Amritsar. Vi hade gott om tid kan tyckas, men först skulle gruppen en sista gång forcera och betvinga den indiska byråkratin. Tjänstemännen var väl medvetna om klockan, och utlänningarnas vilja att komma fram till deras nepalesiska kollegor innan grindarna reglades. Således applicerade de maskningsaktioner och överbyråkratisering vid hanteringen och stämpling av våra pass. Deras agerande, och menande blickar, fiskade girigt efter en monetär muta, för att olja maskineriet. Men det fick de inte, deras fjanterier fick ta den tid det tog, till de uniformerades stora frustration. Vid gränsen mötte Nariyan upp, First 48s representant i Nepal; en kort, och för att vara nepales, kraftig kille i trettioårsåldern med ett brett vinnande leende. Han skulle följa med expeditionen under den avslutande veckan, se till att allting flöt, vara oss allmänt behjälpliga, tolka den oreda som landet befann sig i och lösa de eventuella problem som kunde uppstå med den plötsligt allsmäktiga militären. |
||
Lastbilens front nådde precis fram till den nepalesiska sidan när den bommades igen med ett ljudligt klonk. De indiska gränsvakterna ordnade på minuten att vi inte skulle hinna. Men efter löfte om hundra rupiers per skalle i ”extra” avgift var deras nepalesiska kollegor beredda att öppna upp den igen. Tydligen kunde åsnor lastade med guld passera en stängd gräns trots allt, eller kanske inte. Under tiden som de
dyra (50 USD) nepalesiska visumen utfärdades, klistrades in i passen
och våra personuppgifter fördes in i en tung liggare med dåligt
papper (inga datorer där inte) kom en militär med kamouflagemålat
ansikte och driv i steget in i gränsstationen för att undersöka
varför det fortfarande lyste i fönstren. Trots att gränsen
officiellt skulle vara stängd. Förvåningen blev stor när
han upptäckte oss och vår blåa lastbil. Gränspersonalen
fick en utskällning efter noter, där säkerligen en stor
del av det nepalesiska språkets svordomar kom till användning. Mat ordnades från
en liten restaurang vars meny var begränsat till Dhal Bhatt: en enkel,
men god och närinsrik rätt, bestående av ris och linsröra.
Den är med god marginal Nepals nationalrätt och är i princip
det enda som landets fattiga invånare äter; morgon, middag
och kväll. |
||